|
A biztonság az első!
Francy 2006.04.30. 19:49
Ha veszélyes helyzet alakul ki egy Forma1-es futam közben, a versenybíró beküldi a pályára a Safety Cart. Különösen jellemző ez baleset után, vagy heves esőzés miatt, és amíg a biztonsági autó a pályán tartózkodik, minden versenyző felsorakozik mögé autójával, és korlátozott sebességgel köröznek a pályán, egészen a veszély elmúltáig. Ez idő alatt teljesen tilos bármilyen előzés.
Egy versenyző számára semmi sem lehet rosszabb annál, minthogy bent üljön az autójában, rajta a sisak és az overall, és tehetetlenül nézi a mezőny értelmetlen körözgetését. Még Bernd Mayländernek, a Safety Car sofőrjének is bosszúságot okoz néha: „Az a legjobb pillanat – ahogy ő mondja – mikor semmi dolgom nincs.”
A Safety Car fontos biztonsági része a Formula1-nek. Az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) versenyigazgatója, Charlie Whiting dönti el, hogy mikor kell beavatkoznia, de akkor mindenképpen, ha ’közvetlen veszély áll fönn, de a pályaviszonyok nem követelik meg a verseny félbeszakítását’ – írja a szabályzat. Ha egyszer a biztonsági autó a pályán van, minden versenygépnek az éppen versenyben vezető autó mögé fel kell sorakoznia, és ebben a sorrendben haladnia.
A safety caros periódus alatt a versenyzők kimehetnek a boxba, majd visszatérhetnek a pályára, bármikor. Miután visszatértek, továbbra is korlátozott sebességgel kell haladniuk, amíg utol nem érik a biztonsági autó mögötti sor végét.

Ha a veszélyes szituáció elmúlt, a Safety Car kikapcsolja vészjelző villogóját, megtesz még egy teljes kört, aztán a boxutcába hajt. Azonban a versenyzők csak akkor kezdhetnek újra előzésekbe, miután már elhagyták a rajt/cél vonalat. A biztonsági autó mögött megtett körök beleszámítanak a versenytávba.
A mindennapi közlekedés során sajnos nincsenek úgynevezett safety-caros periódusok. Azonban az autópályák hídjain elhelyezett kijelzők hasonló funkciót látnak el; felhívják a figyelmet a sebességkorlátozásra, egy közelben történt balesetre, akadályozó időjárási viszonyokra, vagy torlódásokra.
A jövőre nézve, már elkezdődtek az elektronikus segédeszközök kifejlesztései. Az elektronikus rendszerek és szenzorok a modern személygépkocsikban egyre több és több adatot lesznek képesek közvetíteni a világhálón keresztül. „Ez a networking nagyszerű potenciál, például baleset esetén, ahol a mentőszolgálat tevékenysége sokkal hatékonyabb, biztonságosabb, és ami a legfontosabb, gyorsabb lehet” – mondta dr. Christoph Lauterwasser, az Allianz technológiaközpont alkalmazottja. „Például az elektronikus riasztás azonnal értesíti a többi autó vezetőjét a fennálló balesetről, és a kiérkező mentősök útvonaláról.”
Azonban, ha a Safety Car egy nagydíj alatt a pályán tartózkodik, sokkal nagyobb biztonságban vannak a pilóták, ugyanakkor nem szükségszerű, hogy unalmas legyen a bentléte. Ha egy csapat úgy dönt, hogy eközben hívja ki pilótáját egy boxkiállásra, döntő fontosságú előnyre tehet szert – a többiek korlátozott tempóban haladnak a pályán, így sokkal kevesebb lemaradást jelent az ilyetén kerékcsere. Ez okozhat nem kis izgalmat, ahogyan a biztonsági autós rész vége is: amikor ismét mindenki tisztán, a saját sebességére kapcsolhat, gyakran láthatunk a repülőrajtnál izgalmas előzéseket. Az ilyen felállásnál az éppen versenyben vezető van kitéve a legnagyobb veszélynek, hisz ha a mögötte álló jobban kapja el a rajtot, elveszítheti addig összegyűjtött előnyét, sőt, még pozícióját is.
Viszont a biztonság érzete mindenki számára kárpótolja az így szerzett hátrányokat. „Természetes, hogy néha idegesítő körökön keresztül a biztonsági autó mögött autókázni” – mondja Mark Webber, a Williams pilótája. „de emiatt nem lehetünk dühösek, hisz mindez a mi biztonságunk érdekében történik.”
Mayländer 2000 óta ül a Safety Car volánja mögött. Legtevékenyebb éve 2003-ban volt. Ebben a szezonban őt és társát, Peter Tibbetset, összesen 13 alkalomszor hívták segítségül – ebből ötször az eső áztatta Brazil Nagydíjon.
| |